معرفی محصولات روز بازار صالح آباد در کانال تلگرام @salehabad

بازارچه عودلاجان؛ تنوع بی‌نظیری از صنایع دستی

دسته بندی: معرفی بازار
1 تیر 1401
بازار عودلاجان بازار بزرگ تهران

تصور کنید در میان شلوغی‌ها و همهمه بازار تهران، چشمتان به مکانی تاریخی می‌خورد که کارهای هنری و صنایع دستی دارد و زیبایی این محیط و محصولات چشم‌هایتان را نوازش می‌دهد.

بازار عودلاجان یا اودلاجانِ بازار بزرگ تهران قدمتی دیرینه دارد؛ که علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و مشاهیر بسیار که سال‌ها قبل در این محله ساکن بوده‌اند، اکنون بورس انواع صنایع دستی و هنری است و روزانه نفرات زیادی برای خرید و دیدن از این بازار به آن می‌روند. دسترسی به این بازار با وسایل نقلیه عمومی بسیار آسان می‌باشد و می‌توانید با مترو، اتوبوس و … به راحتی برای خریدی جذاب به این بازار بروید.


راهنمای مطالعه متن:


تاریخچه بازار عودلاجان تهران

عودلاجان دیرینه‌ای با بیش از چهارصد سال دارد. مورخان بر این نظر هستند حصارکشی در اطراف قریه تهران که روستایی در نزدیکی ری بود، به دستور شاه طهماسب انجام شده است. بعد از آن شاه عباس و شاه سلیمان نیز، ساخت و سازهایی استراتژیک در این مکان انجام دادند.

نهایتا در زمان آقامحمدخان قاجار این مکان مورد توجه قرار گرفت و به عنوان پایتخت انتخاب شد. عودلاجان در کنار محله‌های سنگلج، چال میدان، ارگ و بازار به عنوان قدیمی‌ترین محله‌های تهران شناخته می‌شود. به نظر می‌‌آید که گسترش تهران از همین محل شروع شده باشد که بافت‌های تاریخی به مراتب قدیمی‌تری در آن یافت می شود؛ از جمله امام زاده یحیی که تاریخ این بنا به دورانی قبل از صفویه بازمی‌گردد.

بازارچه سنتی عودلاجان

در دوره قاجار عودلاجان جزو مناطق اعیان نشین پایتخت به شمار می‌رفته است. قوام الدوله، نصرالدوله، مدرس، موتمن الاطباء، امین نظام، عزت الدوله، ملک الشعرا و نام‌های آشنای دیگری از عصر قاجار با این محله پیوند خورده‌­اند.

در نقشه‌های قدیم تهران بخش مهمی از محله عودلاجان با نام محله کلیمی‌ها شناخته می‌شود. خود کلیمی‌های ساکن در این محل به آنجا سرچال می‌گفتند که هنوز هم این نام زنده است. براساس گفته‌­های بومیان منطقه: به خاطر گود بودن این قسمت از محله، آب باران و آب‌های جاری به چاله و چاه این قسمت سرازیر می‌شد و به همین سبب به سرچال معروف شده است.

بازار عودلاجان

در پیج اینستاگرام صالح آباد محصولات جدید و مناسبتی را مشاهده ‌کنید.

آدرس بازار عودلاجانِ بازار بزرگ تهران

بازار عودلاجان در محله عودلاجان، که یکی از محله‌های قدیمی تهران است و در محدوده بازار بزرگ قرار دارد، واقع شده است. ورودی بازار در خیابان ۱۵ خرداد حد فاصل خیابان پامنار تا خیابان مصطفی خمینی می‌باشد و ایستگاه مترو بهارستان نزدیک ترین ایستگاه به این بازار هست.

عودلاجان یا اودلاجان از غرب به خیابان ناصر خسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به پانزده خرداد محدود است که محله اصلی امام زاده یحیی، پامنار و ناصر خسرو را دربر میگیرد.

از سمت خیابان پانزده خرداد سر درِ ورودی بازارچه بعد از خیابان پامنار قرار دارد. البته اگر از سمت شرق وارد بازار شوید، قبل از خیابان پامنار قرار دارد. تیمچه معروف اکبریان که از ساختمان‌های قدیمی شهر تهران است، در انتهای بازارچه قرار دارد.


آدرس ۱:


از بازار بزرگ تا نزدیکى چهارراه سیروس می‌روید و از مقابل بازار آهنگران به ورودى بازارچه سنتى عودلاجان خواهید رسید.


آدرس ۲:


از ورودى محله عودلاجان که در خیابان مصطفى خمینى قرار دارد تابلویى میبینید که شما را به محله عودلاجان می‌رساند.


بازار عودلاجان تهران

اطلاعات مسیریابی به بازار عودلاجان

در ادامه اطلاعات و لینک مسیریابی به بازار عودلاجان بازار بزرگ تهران را با اپلیکیشن‌های ویز، نشان، بلد و نقشه گوگل مپ برای شما قرار دادیم تا با یک کلیک بتوانید به این بازار براحتی سفر کنید.

توجه: قبل از کلیک بر روی لینک‌های زیر دقت داشته باشید که حتما اپلیکیشن مسیریاب بر روی گوشی شما نصب باشد.


Balad-button google-map

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی


نزدیکترین ایستگاه مترو:


ایستگاه بهارستان پیاده شوید و در خیابان مصطفی خمینی سوار تاکسی‌ها شده و به چهارراه سیروس بروید. بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به سمت بازار، به بازارچه عودلاجان خواهید رسید.


اتوبوس (BRT) :


ایستگاه اتوبوس چهارراه سیروس


تاکسی‌های اینترنتی:


شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی به راحتی و پس از جستجوی بازار عودلاجان (اودلاجان) تهران در نقشه آن؛ تاکسی کرایه خود را درب منزل سوار شوید و به این بازار سفر کنید


آدرس بازار عودلاجان بازار بزرگ

ساعت کار بازار عودلاجان

ساعت کار بازار عودلاجان به نحوی طراحی شده است که شما به راحتی می‌توانید به این بازار رفته و خریدهای خود را انجام دهید. بازار عودلاجان همه روزه از ساعت ۹ صبح آغاز به فعالیت کرده و تا ۶-۷ عصر ادامه می‌یابد.

همچنین پنجشنبه بازار عودلاجان تا ساعت ۲ بعدازظهر باز بوده و خرید و فروش در آن دایر است. این بازارچه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی پذیرای شما نمی‌باشد.

فروشگاه‌های بازار صالح آباد در روزهای جمعه تک فروشی دارند. در کانال آپارات صالح آباد ویدئوهای جمعه گردی را از دست ندهید.

معرفی بازار عودلاجان بازار تهران

عودلاجان یا اودلاجان یکی از محله های تاریخی، اصیل و قدیمی تهران است. بازار عودلاجان از مراکز خرید تهران در محله قدیمی عولادجان است. این بازارچه بسیار زیبا و نوستالژیک هست و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید قدم زدن در اینجا خالی از لطف نخواهد بود و لحظاتی برایتان خاطرات تهران قدیم تداعی خواهد شد.

کیف فروشی بازار عودلاجان

این بازارچه که در بازار بزرگ تهران قرار دارد، توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی تهران در سال ۱۳۹۵ مرمت ‌شده است. بازارچه سنتی عودلاجان، بازارچه‌ای با بافت سنتی که به زیبایی مرمت شده و همچنان حالت قدیمی خود را حفظ کرده و طاق‌های آجری و گنبدها به همراه درهای چوبی حجره‌ها که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود میکند.

اگر اهل گشت و گذار در بافت‌های قدیمی شهر هستید، بازارچه بازسازی شده عودجالان و محله آن را از دست ندهید. این بازارچه با دیوارهای آجری و کوچه‌های سنگفرش شده با دالان‌های آب پاشی شده زیبایش، در عصرهای تابستان برای یک پیاده‌روی و گردش بسیار عالیست و شما را به گذشته‌های دور خواهد برد. در کنار سرای اصلی چندین کوچه فرعی هم وجود دارد. گویا سال‌ها پیش این قسمت متروکه بوده است اما حالا بعد از مرمت خیلی‌ها برای دیدن این قسمت می‌آیند.

بازارچه عودلاجان تهران

بازار اودلاجان از نظر تاریخی به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیارغنی است. این محله به خاطر کوچه‌های کم عرض وباریک به کوچه‌های آشتی‌کنان شناخته شده است. در اواسط بازارچه یک دیوار یادگاری جالبی نیز وجود دارد که پر از تکه های سفالی نوشته شده است.

عودلاجان از مناطق اعیان نشین در دوره قاجار بوده است. ساکنان این محله در قدیم بیشتر کلیمی و زرتشتیانی بوده‌اند و همچنین برخی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران مانند: خاندان قوام الدوله، خاندان مستوفی، نصیرالدوله، سید حسن مدرس و چهره‌های نامدار در عودلاجان ساکن بودند. ‪‬در این بازارچه کافه و رستوران‌هایی هم به سبک قدیمی فعالیت می‌کنند که در نوع خود جالب توجه هستند.

صنایع دستی بازار عودلاجان

بعد از خرید، می‌توانید ناهار را در رستوران‌های سنتی‌ بازار میل کنید؛ چای بعد از غذا را در کافه‌های سنتی آن بنوشید و با خاطرات تهران قدیم ساعاتی دلنشین را به سر ببرید. در این بازار روزهای جمعه مراسم جمعه بازار برگزار می‌شود که دیدنش خالی از لطف نیست.

تصاویری از بازار عودلاجان

  • برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک نمایید.

چرم بازار عودلاجان تهران

تِرندترین و متنوع‌ترین محصولات عمده سال را در عمده فروشی صالح آباد مشاهده کنید.

مشاهیر محله عودلاجان

از آنجایی که این منطقه ریشه غنی دارد؛ مشاهیر متعددی از آن چشم به جهان گشودند و یا در عودلاجان زندگی خود را سپری کردند. از جمله آنان می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

خاندان قوام الدوله در دوره فتحعلی شاه − خاندان مستوفی در دوره ناصرالدین شاه − خاندان نصیرالدوله در دوره پهلوی اول − سید حسن مدرس نماینده مجلس شورای ملی − پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی − آیت الله بهبهانی از رهبران مشروطیت − ملک الشعرای بهار − موتمن الاطبا پزشک دربار قاجار − امین نظام

جاذبه‌ های بازارچه عودلاجان

همانطور که گفته شد محله عودلاجان گذرگاه‌ها و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیار دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است: امامزاده یحیی − سرای کاظمی − تیمچه اکبریان − حمام کشوریه و سلیمانیه − کنیسه عزرا یعقوب − مدرسه و مسجد معمارباشی − حمام نواب − خانه مهرانگیز کامبیز (لوکیشن فیلم پدر سالار) − خانه شهید مدرس − خانه دبیرالملک

مدرسه معمار باشی بازار عودلاجان


بازار عودلاجان بورس چیست؟

بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی عودلاجان به عنوان نخستین‪ ‬بازارچه دائمی صنایع‌دستی در تهران پس از یک بازسازی ۴ ساله در سال ۹۵ آغاز به کار کرد. در واقع مردم بازار عودلاجان را بازار صنایع دستی تهران می‌شناسند و برای خریدهای این چنینی خود، حتما به آن سر می‌زنند. از سوی دیگر بازار عودلاجان یا همان بازار صنایع دستی، خود نیز به یکی از مهم‌ترین بازارهای هنری شهر تهران تبدیل شده و با دارا بودن نمادهای تاریخی و ملی خود را در زمره آثار تاریخی و ملی ثبت کرده است.

در این بازار انواع صنایع دستی، کیف و کفش و لباس‌های سنتی زیبا، مینا کاری، ظروف ملیله، منبت کاری، جاجیم، ظروف مسی، قلم کاری، سوزن دوزی، محصولات نمدی، انواع سفال و قالیچه‌های دستی، نقره و چرم و… به فروش می‌رسد. فروشگاه‌ها بازسازی متحد الشکلی دارند و برای تامین امنیت و در عین حال حفظ زیبایی منطقه کرکره‌هایی دارند که از داخل مغازه بسته می‌شود.

مقالات مرتبط

28 فروردین 1401
صالح آباد بورس چیست؟

بازار صالح آباد تهران بورس چیست؟

بازار صالح آباد بورس چیست؟ اگر ساکن تهران هستید و یا برای خرید عمده راهی بازارهای کلی فروشی پایتخت...

ادامه مطلب
31 اردیبهشت 1401
برترین بازارهای عمده فروشی تهران

بهترین بازارهای عمده فروشی تهران کجاست؟

اگر این مقاله را  می‌خوانید احتمالا دارای مغازه یا پیج فروشگاهی هستید و دنبال بورس کالاهای مختلف در پایتخت...

ادامه مطلب
23 شهریور 1400
بازار شوش بهتره یا بازار صالح آباد؟

بازار شوش بهتره یا بازار صالح آباد؟

اگر دنبال بورس ظرف و ظروف و عمده فروشان لوازم آشپزخانه در تهران می‌گردید حتما اسم بازارهای شوش و...

ادامه مطلب

نظرات کاربران

  • زهرا
    30 آذر 1401

    این عودلاجان یا اودلاجان یکی از جاهای خیلی قدیمی و خیلی قشنگه تهرانه، پیشنهاد میدم حتی اگر خرید ندارید هم برای بازدید برید، من که لذت بردم

    • علیرضا یعقوبی
      30 آذر 1401

      درود بر شما
      بله عودلاجان یکی از مکان های بسیار زیبای تهران است، به خصوص اگر به صنایع دستی علاقه داشته باشید
      ممنونم از اینکه تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین