معرفی محصولات روز بازار صالح آباد در کانال تلگرام @salehabad

تیمچه حاجب الدوله کجاست؟

دسته بندی: معرفی بازار
15 اردیبهشت 1401
تیمچه حاجب الدوله بازار بزرگ تهران

یکی از اماکن پر رفت و آمد، شلوغ و بسیار تماشایی شهر تهران، بازار بزرگ ۱۵ خرداد است. همه روزه، افراد بسیاری برای خرید به بازار تهران مراجعه می‌کنند. هنگامی که به بازار بزرگ تهران بروید، علاوه بر خرید کردن، می‌توانید از بخش‌های دیدنی و معماری‌های بی نظیر آن نیز دیدن کنید. یکی از جاهای دیدنی و البته تاریخی در این منطقه، تیمچه‌‌های متعدد و گوناگون آن است که یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین آنها، تیمچه حاجب‌‌ الدوله بازار بزرگ تهران می‌باشد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید “تیمچه” اصلا به چه معناست! یا اینکه تیمچه حاجب الدوله که در مورد آن صحبت کردیم کجای بازار قرار گرفته است و بورس چه کالاهایی هست!

برای اینکه پاسخ تمام این سوالات را بیابید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید و در آخر نظرات خود را راجب بازار تیمچه حاجب الدوله و تجربیات خرید از آن را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای مطالعه متن:


تاریخچه تیمچه حاجب الدوله

تیمچه حاجب‌الدوله از نقاط دیدنی بازار تهران است که «حاج علی خان حاجب الدوله» آن را در زمان ناصرالدین شاه ساخت. حاج علی‌خان مقدم مراغه‌ای ملقب به حاجب‌الدوله از رجال عهد قاجار بود، کسی که نامه قتل امیرکبیر را از تهران به کاشان برد. حاج علی‌خان پس از قتل امیر به خدمت حاجب‌الدولگی دربار رسید، اگرچه پس از عزل میرزا آقاخان نوری، او نیز معزول شد اما هرگز از قتل امیر پیشمان نشد. در جزوه‌ای که او به خط خود نوشته، شرح خدماتش به میرزا آقاخان نوری را آورده و قتل امیر را در فهرست آن خدمات ذکر کرده است. تیمچه حاجب‌ الدوله، در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، با شماره ۱۵۴۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


تیمچه چیست؟

در بازارهای ایران تیمچه حیاطی است که چهار طرف آن مغازه یا اتاق دارد. در بازار تهران تعداد زیادی تیمچه وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به همین تیمچه حاجب‌الدوله اشاره کرد. خوشبختانه این تیمچه در شرایط خوبی به سر می‌برد و مرمت‌های خوبی هم بر روی آن‌ انجام شده است.

تعریف‌های دیگر از تیمچه در ادامه آورده شده است:

  1. تيمچه، به بخشی از بازارهای ايرانی اطلاق می‌شود كه از نظر معماری شبيه راسته­‌های بازار است و در اندازه­‌های كوچك‌تر نسبت به راسته‌­ها ساخته شده است. تيمچه اغلب سرپوشيده است و داراي گنبدهای بزرگ، كاربندی‌ها و تزئينات بسيار زيبا در گچبری و درودگری می‌باشد و از زيباترين بخش‌های بازارهای ايرانی هستند.
  2. فضاهای سرپوشیده و کوچکی برای عرضه یک نوع کالای خاص هستند و تزیینات چشمگیری نسبت به سایر بخش‌های بازار در آنها دیده می‌شود.

همراه باشید با پیج اینستاگرام صالح آباد تا با لایوهای آن، بازارهای مختلف را بگردید.

تیمچه حاجب الدوله بازار بزرگ

زمانی که وارد حیاط تیمچه می‌شوید اولین چیزی که خودنمایی می‌کند، حجره‌های اطراف تیمچه است که در بالای آن اُرُسی‌هایی با شیشه هایی رنگی وجود دارد. بالای بعضی از اُرُسی‌ها سفید و مقرنس کاری شده‌اند و جلوی آنها ایوان کوچکی است. بعضی از آنها تنها با یک لبه ده سانتی فاصله از سر در حجره پایینی قرار دارند. در کنج شمالیِ بالای یکی از اُرُسی‌ها، ساعتی آویخته شده است که توجه مراجعه کنندگان را به سمت بالا و اُرُسی‌ها جلب می‌نماید. سقف‌هایی که با سلیقه بسیار، کاشی کاری شده‌اند و طرح روی آنها با ظرافت هر چه تمام‌تر طراحی و اجرا شده است. بی شک بازار حاجب الدوله با قدمت ۱۵۰ ساله اش هنوز زیبا ترین تیمچه تهران است.

تیمچه حاجب‌الدوله ترکیبی است از یک سرا و تیمچه کوچک که محوری شرقی−غربی به موازات بازار امین‌الملک می‌سازند و دو راسته شمالی – جنوبی بازار بزرگ در شرق و بازار کفاش‌ها در غرب مجموعه را به هم پیوند می‌دهد. این تیمچه کوچک که در غرب مجموعه حاجب ‌الدوله واقع و نمونه بارز اصالت معماری ایرانی است، طاق‌های مقرنس کاری شده بسیار زیبا و چشمگیری دارد. این مقرنس کاری ها، یادآور خانه‌‌های مجلل و باشکوه دوره قاجار می‌باشد. اوج شکوه و زیبایی این تیمچه، طاق یزدی ‌بندی با تزئینات معقلی (نوعی کاشی ‌کاری) آن است.

تیمچه حاجب الدوله بازار بزرگ تهران

در اطراف حوض هشت گوش وسط صحن چهار باغچه بزرگ قرار داشته که بیشتر سطح صحن را می‌پوشاندند. امروزه چهار ساختمان جای چهار باغچه را گرفته است. دو دالان کوتاه در پشت ایوان‌های شرقی و غربی، سرا را به تیمچه‌ها پیوند می‌دهد. مهم‌ترین ورودی سرا دالانی است که ایوان شمالی صحن را به بازار امین‌الملک وصل می‌کند. حجره‌ها در دو طبقه قرار گرفته‌اند و به وسیله پلکان می‌توان به حجره‌های بالایی دست یافت. در طبقه دوم تیمچه، مغازه‌هایی وجود دارد که دارای شیشه‌های رنگی‌ زیبایی هستند. این شیشه‌های رنگی که دور تا دور تیمچه را فرا گرفته‌اند، زیبایی و جلوه خاصی به آن بخشیده‌اند.

تیمچه حاجب‌ الدوله بازار بزرگ تهران، به قدری زیبا و دیدنی است که همه سالِ گردشگران خارجی بسیاری برای بازدید از آن به بازار مراجعه می‌کنند. این تیمچه، معماری زیبایی دارد که توصیه می‌شود حتما از آن دیدن کنید.


تیمچه حاجب الدوله بازار تهران بورس چیست؟

تیمچه حجاب الدوله قطعاً یکی از بازارهایی است که قیمت بسیار مناسبی دارد. در این تیمچه (حیاطی که در اطراف آن دکان یا حجره و یا اتاق قرار دارد) انواع ظروف و لوازم آشپزخانه، ظروف تزیینی، ظروف مسی، صنایع دستی و وسایل دکوری به فروش می‌رسد. تنوع بالا و قیمت مناسب این بازار از دلایل اصلی توجه مشتریان به این بازار می‌باشد و در صورتی که قصد خرید جهیزیه را دارید، این تیمچه می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برایتان باشد.

اگر هنوز عضو کانال تلگرام صالح آباد نشده‌اید، فرصت را از دست ندهید. جدیدترین محصولات را در آن جستجو کنید.

تیمچه حاجب الدوله کجاست؟

تیمچه حاجب الدوله در خیابان پانزده خرداد، محدوده سبزه میدان واقع شده است. مد نظر داشته باشید که طرح زوج و فرد برای خودروها در این محدوده وجود دارد و جای پارک هم به سختی پیدا می‌شود. خیابان ۱۵ خرداد را مستقیم بروید تا به ورودی اصلی بازار تهران برسید. داخل بازار شوید و به سبزه میدان بروید. در سبزه میدان وارد بازار کفاش‌ها شده، ۱۰۰ متر مستقیم بازار را جلو بروید تا به تیمچه حاجب الدوله برسید.

آدرس دقیق: پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار کفاش‌ها، تیمچه حاجب الدوله

اطلاعات مسیریابی به تیمچه حاجب الدوله

در ادامه اطلاعات و لینک مسیریابی به تیمچه حاجب الدوله بازار بزرگ تهران را با اپلیکیشن‌های ویز، نشان، بلد و نقشه گوگل مپ برای شما قرار دادیم تا با یک کلیک بتوانید به این بازار براحتی سفر کنید.

توجه: قبل از کلیک بر روی لینک‌های زیر دقت داشته باشید که حتما اپلیکیشن مسیریاب بر روی گوشی شما نصب باشد.


Balad-button google-map

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی


مترو 


بهترین گزینه برای رفتن تیمچه حاجب الدوله استفاده از خط ۱ مترو و پیاده شدن در ایستگاه متروی ۱۵ خرداد است.


اتوبوس ۱ (BRT)


بی‌آرتی پایانه آزادی – خاوران ⇐ در ایستگاه چهارراه مولوی پیاده شده و به بازار بروید.


اتوبوس ۲ (BRT)


خط تجریش – راه‌آهن ⇐ در ایستگاه منیریه یا امام خمینی پیاده شده و با تاکسی یا پیاده، به خیابان ۱۵ خرداد بروید.


تاکسی‌های اینترنتی


شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی به راحتی و پس از جستجوی تیمچه حاجب الدوله بازار تهران در نقشه آن؛ تاکسی کرایه خود را درب منزل سوار شوید و به این بازار سفر کنید.


ساعت کار بازار تیمچه حاجب الدوله

ساعت کاری بازار بزرگ تهران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه‌ تا ساعت ۱۴ است. بازار تیمچه حاجب الدوله نیز مطابق با همین تایم فعالیت دارد. روزهای جمعه مطابق با اکثر مغازه‌های بازار، این تیمچه نیز تعطیل و مغازه‌های آن بسته می‌باشند.

مقالات مرتبط

1 تیر 1401
بازار عودلاجان بازار بزرگ تهران

بازارچه عودلاجان؛ تنوع بی‌نظیری از صنایع دستی

تصور کنید در میان شلوغی‌ها و همهمه بازار تهران، چشمتان به مکانی تاریخی می‌خورد که کارهای هنری و صنایع...

ادامه مطلب
23 شهریور 1400
بازار شوش بهتره یا بازار صالح آباد؟

بازار شوش بهتره یا بازار صالح آباد؟

اگر دنبال بورس ظرف و ظروف و عمده فروشان لوازم آشپزخانه در تهران می‌گردید حتما اسم بازارهای شوش و...

ادامه مطلب
11 آبان 1400
مراکز خرید و انبارهای لوازم آشپزخانه صالح آباد

انبارهای لوازم آشپزخانه صالح آباد تهران

بازار صالح آباد تهران اوایل دهه هشتاد با انباری متوسط از کالاهای وارداتی (انبار ۸۸) چون سفره و اقلام...

ادامه مطلب

نظرات کاربران

  • امین
    30 آذر 1401

    ممنون خیلی خوب بود

    • علیرضا یعقوبی
      30 آذر 1401

      درود بر شما
      خواهش میکنم
      اگر تصمیم به خرید جهیزیه دارید یا به دنبال لوازم آشپزخانه هستید به تیمچه حاجب الدوله حتما سر بزنید